Zmenšená Billa vyráží na venkov, zkusí získat nové zákazníky

13.12.2020

Společnost Billa se snaží přiblížit zákazníkům v menších městech a obcích. Začátkem prosince otevřela svůj nový formát menší prodejny, který má místním nabídnout alternativu k dojíždění za nákupy do větších měst. Vypadá přitom podobně jako již existující prodejny.
Zmenšená Billa vyráží na venkov, zkusí získat nové zákazníky

První prodejna tohoto typu vznikla v malé obci Strašice poblíž Rokycan. Pro Billu jde o pilotní projekt, kterým chce reagovat na poptávku od svých zákazníků. „Mnozí obyvatelé se stěhují do menších aglomerací a naše služby jim zde chybí. Proto se jim přibližujeme tímto maloformátem,“ vysvětluje mluvčí řetězce Dana Bratánková.

Ve Strašicích, které mají necelých 2 600 obyvatel, tento krok vítají. Jedna samoobsluha tu sice už funguje, konkurence však podle starosty Jiřího Hahnera jenom prospěje kvalitě poskytovaných služeb. „Naši občané už nebudou muset dojíždět do patnáct kilometrů vzdáleného města. Budou si moci nakoupit v klidu u nás,“ říká starosta Jiří Hahner.

Hledáte práci v obchodním řetězci BILLA? Vyberte si z nabídek práce od tohoto zaměstnavatele na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz

Strašická Billa je sice s prodejní plochou 600 m² menší oproti svým „sestrám“, do regálů se přesto vešlo zhruba 3 500 položek, včetně privátních značek. „Z hlediska provozu a nabízených služeb je tak nově vzniklá prodejna k nerozeznaní od svých ostatních prodejen,“ dodává Bratánková.

Příliš mnoho podobných konceptů zatím v České republice neexistuje. „Mezinárodní řetězce v České republice zatím neotevíraly mnoho prodejen v obcích pod čtyři tisíce obyvatel. Před lety fungovaly malé prodejny Spar v menších obcích v jihozápadních Čechách, ale tehdy šlo o propůjčení značky Spar místním obchodníkům, ne o výstavbu vlastních prodejen,“ říká Zdeněk Skála, jednatel společnosti Skála a Šulc, která se zabývá výzkumem maloobchodu.

Nepůjde to bez konkurence

V menších obcích působí především místní firmy, například COOP či Hruška. I tyto společnosti však podle Skály dokázaly vyvinout moderní koncepty prodejen, a tak Billa určitě nevstupuje do prázdného prostoru bez konkurence.

Rovněž bude záležet na tom, jak Billa dokáže vyjít vstříc místním potřebám. „Jedním z mnoha faktorů je, že si tradičně drží image kvalitního, ale dražšího obchodu. Půjde tedy také o to, jak nastaví v nových lokalitách cenovou politiku,“ upozorňuje Zdeněk Skála.

Úspěch nového projektu bude Billa vyhodnocovat během následujících měsíců. „Pokud bude pilot úspěšný, v expanzi maloformátových prodejen Billa budeme pokračovat,“ uvádí Dana Bratánková.

Vzdálenost hraje hlavní roli

V obcích do tří tisíc obyvatel bydlí třetina české populace, což je podle Skály zajímavý potenciál. „Určitým rizikem je, že z menších obcí obyvatelé často vyjíždějí za nákupy do sousedních měst, často tam třeba i pracují. Není tedy jisté, že většinu svých nákupů uskuteční ’doma’,“ upozorňuje.

Počet obyvatel v ČR k 31. 12. 2019
Počet obyvatel celkem10 693 939
Z toho v obcích do 3 000 obyvatel
3 502 281
Z toho v obcích nad 3 000 obyvatel7 191 658

Ve větších obcích již mezinárodní řetězce fungují, což potvrzuje i studie Zdeňka Skály. „V obcích jen o něco větších, kolem pěti tisíc obyvatel, již mezinárodní řetězce prodejny mají, a z dat je vidět, že dokážou získávat velkou část místních lidí za zákazníky,“ uvádí Skála.

Blízkost prodejny je podle něj hlavním důvodem pro výběr. „Aktuální data ukazují, že na prvním místě je dostupnost prodejny pro 53 procent zákazníků. Na druhém místě jsou ’akce ’, ale to je prioritní již jen pro 20 procent českých zákazníků,“ doplňuje.

Koronavirová pandemie

Covid ovlivnil prakticky veškeré dění v republice. Podle mluvčí Billy však nezaznamenali u nového projektu žádné větší potíže související s pandemií.

Problémy však zaznamenala třeba firma Globus. Ta v letošním roce otevřela svou druhou malou prodejnu Fresh v Praze na Pankráci. V důsledku krize okolo koronaviru musí být provoz této prodejny ukončen. „Před rokem šlo o naprosto nemyslitelné a nepravděpodobné okolnosti, které se ale překvapivě staly skutečností. Nikdo netušil, že se toho letos v okolí Fresh na Pankráci tolik změní,“ uvádí Lutfia Volfová, vedoucí externí komunikace Globus.

Podle jejích slov byla tato lokalita při otevírání obchodu plná zaměstnanců v kancelářích, tedy potencionálních zákazníků. Zhruba o měsíc později se oblast vylidnila, jelikož lidé začali pracovat z domova. „Jaro bychom ještě ustáli, ale situace na podzim již není únosná. Ani v tuto chvíli nevidíme jistotu pro podnikání pro tento náš projekt v této konkrétní lokalitě,“ doplňuje Lutfia Volfová.

Koncept prodejny však chce firma rozvíjet dál. Druhé pobočce Globus Fresh v Pardubicích se podle Volfové daří velmi dobře.

Po nových lokalitách na venkově se rozhlíží i Tesco, pod které spadají sítě Žabka. V listopadu společnost zahájila kampaň zaměřenou i na městečka a vesnice v Čechách.  „Menší obce jsou tedy v našem hledáčku, ale je potřeba vždy lokalitu velmi dobře posoudit, aby dávala ekonomický smysl. Je třeba zdůraznit, že k tomu, aby obchod byl profitabilní, potřebujeme cca 300 zákazníků denně,“ říká pro iDNES.cz Václav Koukolíček ze společnosti Tesco.