Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

21.04.2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době začínají čím dál více preferovat kandidáty, kteří vedle odborných znalostí vynikají hlavně v tzv. měkkých dovednostech (anglicky soft skills). Které jsou ty nejžádanější, přibližuje odborník na pracovní vztahy Jan Klusoň.
Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

Zatímco dříve mezi nejčastější požadavky patřilo vysokoškolské vzdělání či praxe v oboru, dnes se do popředí inzerátů dostávají třeba požadavky na schopnost kritického myšlení, kreativity, ale i schopnost řešit problémy. U některých pracovních pozic mohou být tyto dovednosti dokonce rozhodujícím faktorem při výběru nejvhodnějšího kandidáta.

Jan Klusoň

Jan Klusoň
  • CEO ve společnosti Welcome to the Jungle pro Českou republiku a Slovensko.
  • Přednáší, píše a mluví o všem, co souvisí s employer brandingem, HR marketingem a firemní kulturou.
  • Ve volném čase hraje basketbal, networkuje, promýšlí další rozvoj Welcome to the Jungle a čerpá inspiraci v zahraničí.

Velkou pozornost měkkým dovednostem věnují v posledních letech zejména firmy s hybridními nebo vzdálenými pracovními modely, ve kterých se zaměstnanci každodenně nevídají s ostatními kolegy. Schopnost dobře a jasně komunikovat je v tomto případě nezbytná pro efektivní týmovou spolupráci. Pro manažery je nepostradatelnou vlastností navíc i schopnost naslouchat, umět motivovat svůj tým a zvládat změny nebo návaly stresu.

Pracovní prostředí home office se rozšířilo hlavně za dob pandemie, kdy z domova museli povinně pracovat skoro všichni. Dnes již sice takové podmínky neplatí, nicméně většina zaměstnanců home office společně s flexibilní pracovní dobou nadále vyžaduje.

Stalo se novým normálem, že většina týmů nepracuje na stejném místě ve stejný čas, říkáme tomu tzv. rozptýlený pracovní kolektiv. Ten sice umožňuje zaměstnancům větší rovnováhu mezi osobním a pracovním životem, nicméně je velkou bariérou pro budování mezilidských vztahů.

Osobní rozvoj i zpětná vazba

Nejen pro úspěšné získání zaměstnání je tak dnes klíčové neustále rozvíjet své měkké dovednosti a sociální inteligenci. Cenným pomocníkem v osobním rozvoji může být zpětná vazba personalisty nebo názory nadřízených či kolegů. Zeptejte se jich, jak se jim s vámi pracuje a zda by vám něco vytkli co se týče komunikace či vztahů na pracovišti. Taková zkušenost pro vás může být ze začátku možná nepříjemná, ale je to nejlepší způsob, jak se podívat pravdě do očí a začít na sobě pracovat. Navíc kromě oblastí pro zlepšení určitě i zjistíte, v čem vynikáte.

Firmy jsou absolventům nakloněné. Co od nich očekávají?

absolventi

To se stane kromě jiného důležité pro fázi osobních pohovorů, kdy je čas na to umět se prodat. Aktuálně se v nabídkách práce nejvíce objevují spojení jako strategické myšlení, umění improvizovat, ale i „hasit požáry“. Proto byste měli ukázat, jak těmito vlastnostmi disponujete. Uveďte příklady konkrétních situací, ve kterých měly vaše sociální dovednosti pozitivní dopad na řešení důležitého projektu, dennodenní provoz na pracovišti nebo třeba mezilidské vztahy s kolegy. Právě problémy v kolektivu jsou častým důvodem odchodů zaměstnanců, a proto si na takové případy HR specialisté dávají pozor.

Hledáte lepší práci? Vyberte si z aktuální nabídky 48 tisíc pracovních pozic na portálu jobDNES.cz