Využití umělé inteligence podporuje polovina českých firem, říká průzkum

22.04.2024

Třetina podniků předpokládá, že se v důsledku AI sníží počet pracovních míst na trhu práce. Firmy využívají AI nejčastěji v administrativě, personalistice a marketingu. Využití umělé inteligence podporuje polovina českých firem. Vyplývá to z průzkumu HR Trends 2024 společnosti Randstad, do něhož se počátkem roku zapojilo 154 vedoucích pracovníků z HR a managementu z různých sektorů českého trhu.
Využití umělé inteligence podporuje polovina českých firem, říká průzkum

Největšími benefity umělé inteligence jsou podle průzkumu automatizace opakujících se úkolů a rychlejší zpracování dat, za hlavní výzvy označují zabezpečení dat a nedostatek kvalifikovaných pracovníků.

Nová realita na trhu práce. Firmy často žádají znalost umělé inteligence

ilustrační snímek

Zatímco 14 procent firem plánuje rozsáhlé nasazení umělé inteligence a třetina je otevřená jejímu cílenému použití v konkrétních oblastech, 47 procent nemá k AI jasný postoj. Pět procent firem nasazení AI nepředpokládá.

Nutný je i kulturní posun

„Adopce AI není jen o technologii, je to také o změně postojů a kultury ve firmách. Čísla ukazují, že naše firmy začínají rozumět výhodám, které AI může přinést, a jsou připraveny investovat do jejího využití,“ uvedl generální ředitel Randstad ČR Martin Jánský.

Zhruba dvě třetiny respondentů se domnívají, že se počet pracovních míst v důsledku zavádění umělé inteligence nezmění. Necelá třetina očekává snížení počtu pracovních míst, pět procent věří, že jejich počet se zvýší.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už píše dopisy ministrům

Hostem pořadu Rozstřel je Daniel Krištof, generální ředitel Úřadu práce ČR....

„Přijetí AI vyžaduje nejen technologické změny, ale také kulturní posun v organizacích, kde musí být zajištěno školení a podpora zaměstnanců, aby mohli s novými systémy efektivně pracovat,“ uvedl Jánský. „Zajištění důvěrnosti a bezpečnosti dat se musí stát prioritou. S novými regulacemi, jako je EU AI Act, se otevírá cesta k transparentnější a bezpečnější implementaci AI,“ doplnil člen investičního výboru fondu Look AI Ventures a expert na AI Martin Dostál.

Téměř 60 procent respondentů očekává nasazení AI v administrativě, 44 procent v IT, 40 procent v personalistice a stejný podíl v marketingu. „Umělá inteligence přináší efektivitu i do oblastí, které dříve jako technologické vnímány nebyly. V oblasti HR například umožňuje personalizovanější přístup k náboru a rozvoji talentů, což snižuje náklady a zvyšuje produktivitu,“ uzavřel Jánský.

Umělou inteligenci do svého nástroje na e-mail marketing implementovala také společnost Ecomail, přední česká marketingová platforma zaměřená na e-mailing. „Nová funkce ušetří našim klientům čas i peníze. Uživatel nyní může vlastní text z blogu nebo stránky zkopírovat do nástroje a AI mu text upraví do vhodné podoby, aby mohl newsletter rovnou odeslat. Díky tomu je vytváření e-mailů mnohem jednodušší, navíc bez zbytečného překlikávání z jednoho nástroje do druhého,“ popisuje výhody Jakub Stupka, COO marketingové platformy Ecomail.cz.

Nejen díky neustálému vývoji aplikace Ecomail v loňském roce zaznamenal 38% nárůst a dosáhl obratu 114 milionů korun. Nově se mu podařilo expandovat i do Polska. Od spuštění polské verze aplikace má nyní společnost v této zemi stovky nových uživatelů.

Obáváte se, že díky umělé inteligenci přijdete o místo? Najděte si stabilní práci na jobDNES.cz