Válka ochromila i lodní dopravu. Firmám chybí námořníci

13.03.2022

Nekončící ruská invaze na Ukrajinu negativně dopadá i na lodní průmysl. Pracovníci z Ruska a Ukrajiny jsou totiž pro fungování globální lodní dopravy nezbytní. Námořníci z těchto zemí tvoří až 15 procent z celkové pracovní síly. Situaci navíc komplikuje i ukrajinská všeobecné mobilizace, která se dotkla všech mužů mladších šedesáti let.
Válka ochromila i lodní dopravu. Firmám chybí námořníci

„Důsledky koronavirové pandemie a rusko-ukrajinského válečného konfliktu jsou pro lodní dopravu katastrofou. V dodavatelských řetězcích nyní panují obrovské zmatky,“ uvedl pro agenturu Bloomberg generální ředitel loďařské společnosti Columbia Shipmanagement Mark O’Neil.

Hledáte zaměstnání v dopravě a logistice? Najděte si vhodnou práci na pracovním portálu jobDNES.cz.

Podle Kielského institutu pro světovou ekonomiku čelí v současné chvíli téměř všechny ekonomiky světa poklesu mezinárodního obchodu, a to právě kvůli rusko-ukrajinské válce. Dopad na lodní dopravu, jedno z nejstarších odvětví světového hospodářství, byl po zahájení ruské invaze téměř okamžitý.

Nejméně pět obchodních plavidel bylo krátce po zahájení války poškozeno u ukrajinského pobřeží. Jeden námořník na následky výbuchů dokonce zemřel. Nákladní loď Helt plující pod panamskou vlajkou se minulý týden u ukrajinského přístavu Odesa potopila. Až 140 lodí s více než tisíci námořníky je v současné chvíli uvězněno v ukrajinských vodách. Mnohé přístavy se uzavřely a lodě se do Černého moře ze strachu často ani nevydávají.

Situaci komplikují i problémy v letecké dopravě. Kvůli omezení leteckého provozu v Rusku se totiž mnozí námořníci nemohou často vrátit domů a jiní pak zpět do námořního provozu. Řada příslušníků ukrajinské národnosti zároveň nyní kvůli válce chce lodě opustit a společnosti tak bojují i s odlivem pracovní síly. Případná náhrada třeba z Ruska není v současné chvíli právě kvůli dopravním omezením příliš reálná.

Putin a Rusko chtějí žít jako v SSSR. Sankce mu k tomu pomůžou, míní Just

Námořníci z Ukrajiny a Ruska jsou často specialisty ve svém oboru. „Vozíme velmi těžké náklady. Je otázka, kdo tyto osoby nahradí. Naše fungování stojí do velké míry právě na ukrajinských i ruských posádkách,“ uvedl pro Bloomberg Denis Bandura, který patří k vedoucím pracovníkům jedné z přepravních společností.

Sankce proti Rusku ze strany řady států zároveň znesnadnily proces vyplácení. Většina ukrajinských bank zavedla limity na každodenní výběry peněz. Námořníci dostávají výplatu v hotovosti a nemohou posílat vydělané peníze svým rodinám.

Napětí roste i na palubách plavidel, a to zejména v případě těch, kde pracují námořníci z různých zemí. „Konfliktů na palubách lodí s ruskou a ukrajinskou posádkou přibývá,“ dodal O’Neil.