Umělá inteligence nahrazuje už i nákupčí. S revolucí začal řetězec Walmart

26.04.2023

Poměrně netradiční využití pro umělou inteligenci našel americký maloobchodní řetězec Walmart. Ten ji totiž využívá proto, aby ušetřil a vyjednává místo nákupčího týmu ceny s dodavateli. Ve středu o tom informovala agentura Bloomberg.
Umělá inteligence nahrazuje už i nákupčí. S revolucí začal řetězec Walmart

Zatímco veřejnost zkouší, jak se umělá inteligence (AI) popasuje s psaním hollywoodských scénářů nebo s názorem na hru Fantasy baseball či s teorií umění, Walmart se ji rozhodl využít k mnohem pragmatičtějšímu účelu: k jednání s dodavateli.

Nechcete být nahrazeni umělou inteligencí? Najděte si kvalifikovanou práci na jobDNES.cz.

Používá chatbota, jehož vyvinula kalifornská společnost Pactum AI, jejíž software nyní pomáhá velkým firmám s obchodními jednáními. Walmart software nejprve seznámí s rozpočtem a svými požadavky, umělá inteligence pak uzavírá dohody s lidskými prodejci místo nákupčího týmu.

„My zadáváme požadavky a ona nám na konci sdělí výsledek,“ říká viceprezident pro mezinárodní aktivity Darren Carithers. Software společnosti Pactum podle něj zkrátil dobu vyjednávání u každé dohody s dodavatelem z týdnů nebo měsíců na dny.

Vyjednávání jako dovednost lidí?

Walmart tvrdí, že úspěšně uzavřel obchody s přibližně 68 procenty oslovených dodavatelů. Průměrně přitom od zavedení programu na konci roku 2021 ušetřil díky robotickému vyřizování smluv 3 procenta zakázek zpracovávaných prostřednictvím počítače.

Walmart byl prvním zákazníkem Pactum a jedním z mála velkých maloobchodních prodejců v USA, kteří při jednáních s prodejci umělou inteligenci nasadili, píše Bloomberg. Dohadování s dodavateli se snaží podle bývalého zaměstnance Amazonu Martina Heubela zautomatizovat i tato firma. Konkurenční řetězec Target uvádí, že umělou inteligenci k vyjednávání s dodavateli nevyužívá.

Většina lidí ChatGPT nezkusila. V Česku vládne vůči umělé inteligenci skepse

„Obrovský potenciál spočívá v tom, že jakákoli firma může brzy použít umělou inteligenci, aby se vypořádala s problémem, pro který je běžně zapotřebí celý nákupčí tým,“ říká vedoucí pracovník národního výzkumného ústavu pro matematiku a informatiku v Nizozemsku Tim Baarslag. Vyjednávání bývalo dovedností pouze lidí, ale nyní je ho stejně schopna vést umělá inteligence, dodává.

Umělá inteligence není hrozbou pro lidské vyjednavače Walmartu, alespoň zatím ne, píše Bloomberg. Místo toho společnost používá tento nástroj k úsporám u smluv, které nemusejí být dostatečně velké na to, aby si na ně vyčlenil větší či menší objem času nákupní manažer. Software společnosti Pactum dokáže smlouvat o širokém spektru problémů včetně slev, platebních podmínek a cen jednotlivých produktů.