Po řidičích náklaďáků dojdou Británii i bankéři, varují britští lobbisté

03.10.2021

Velká Británie je jedním ze světových finančních center. O místo na výsluní však může přijít. Britské finanční společnosti totiž mají čím dál tím častěji problém se získáváním talentované zahraniční pracovní síly, uvádí nově publikovaný report. Kvůli brexitu mohou bankéři a bankéřky z ciziny dojít, podobně jako se to stalo u řidičů kamionů.
Po řidičích náklaďáků dojdou Británii i bankéři, varují britští lobbisté

Zhruba pětinu zaměstnanců v britském finančnictví tvoří lidé z různých koutů světa, zejména z Evropské unie. V oblasti Fintech (tedy finančních technologií) pochází ze zámoří dokonce 42 procent zaměstnanců.

Za dokumentem, jež varuje před dopady brexitu na britské finanční domy, stojí trojice aktérů: lobbistická skupina TheCityUK, konzultační firma EY a městská správní instituce londýnské čtvrti City nazývaná Corporation of London.

Top bankéři a bankéřky

  • Britský regulátor bankovního sektoru v srpnu uvedl, že Británii v roce 2019 kvůli nadcházejícímu brexitu opustilo 95 nejlépe placených bankéřů, tedy těch, jejichž roční mzda činí alespoň jeden milion eur (25 milionů korun). 
  • Británie má nyní zhruba 3 500 takových bankéřů a bankéřek, tedy zhruba 71 procent nejlépe placených bankéřů v celé Evropské unii. 

Zdroj: Reuters

„Nedostatek talentů je podle společností, s nimiž hovoříme, problém číslo jedna,“ uvádí Miles Celic, generální ředitel ve společnosti TheCityUK. „Londýn i zbytek Velké Británie opravdu závisí na schopnosti přilákat talenty ze zámoří,“ cituje Celica agentura Bloomberg.

Dopravit talenty do Velké Británie je kvůli pobrexitové imigrační politice těžší. V červnu tohoto roku skončila možnost zažádat si o takzvaný status usedlíka, který občanům EU umožňoval na ostrovním království pracovat, studovat a využívat státní systém zdravotní péče nebo sociální podporu.

V rámci nového imigračního systému musí Evropané absolvovat stejnou imigrační proceduru jako lidé ze zemí mimo unii. Musí například projít bodovým systémem, který zhodnotí kvalifikaci a další charakteristiky uchazeče. 

Hledáte práci ve Financích a bankovnictví? Vyberte si ze široké nabídky pozic na portálu jobDNES.cz.

Firmám, které v Evropské unii hledají a nacházejí talentované finančníky, se může nová imigrační politika prodražit. Aby zaměstnavatel dostal nového člověka i jeho rodinu na pět let do Velké Británie, uhradí v rámci vízového procesu zhruba 21 tisíc liber (619 tisíc korun), uvedla již dříve skupina TheCityUK.

Těžší přístup k talentované pracovní síle ohrožuje konkurenceschopnost Londýna jako předního světového finančního centra, vyplývá z nově publikovaného dokumentu. „Abychom zůstali konkurenceschopní, musíme mít ty nejlepší globální talenty,“ uvádí Miles Celic. „Bez toho nebudeme schopni inovovat v klíčových oblastech růstu, jako je obor finančních technologií nebo zelených financí, a nebudeme schopni ani budovat naše mezinárodní obchodní sítě.“

Zjednodušte to, prosí lobbisté politiky

Odborníci proto v reportu navrhují vznik hybridního krátkodobého víza, který by vyplnil pomyslnou mezeru mezi statusem návštěvníka Spojeného království a administrativně náročným pracovním vízem.

Raději trestance nežli cizince. Britové tápou, co s chybějícími řidiči

Krátkodobá víza mají zejména usnadnit vstup těm zaměstnancům, kteří pro britské finanční společnosti pracují v zemích Evropské unie a do Spojeného království jezdí jen občas a na krátkou dobu v rámci různých obchodních cest. I pro tyto pracovníky musí zaměstnavatelé v tuto chvíli žádat o standardní pracovní víza, což znamená náklady zhruba 1000 liber (téměř 30 tisíc korun) za jednoho zaměstnance ročně. Navrhovaná hybridní krátkodobá víza by měla celý proces zjednodušit a hlavně zlevnit.

Otázkou je, jak na podobné výzvy britská vláda zareaguje. Extrémní nedostatek řidičů kamionů zatím řeší tak, že vydá dočasná tříměsíční víza. Tím chce ale pouze zajistit, že maloobchod bude mít o Vánocích co prodávat. Avšak dlouhodobé řešení nedostatku řidičů podle britských politiků spočívá ve větším zapojením domácí pracovní síly.