Německý lék na nedostatek pracovníků. Firmy se spojují a sdílejí zaměstnance

24.04.2022

Německé velké průmyslové firmy se sdružují do společných projektů, aby čelily aktuálnímu nedostatku lidí. Zapojené společnosti si mají nově zaměstnance přeškolovat a zároveň přeposílat podle aktuální potřeby. Součástí iniciativy je celkem 36 podniků, mezi které se řadí třeba i Bosch, BASF, Siemens nebo Continental.
Německý lék na nedostatek pracovníků. Firmy se spojují a sdílejí zaměstnance

Schéma je ukázkou dlouhodobého německého modelu sociálně-tržního hospodářství, které klade větší důraz na činnost a vliv odborů než na maximalizaci firemních zisků. Do projektu se zapojily hlavně velké průmyslové holdingy nebo výrobci nejrůznějších komponentů do automobilů.

Nemůžete najít zaměstnance? Najděte je ve 120 tisícové databázi uchazečů na portálu jobDNES.cz.

Rekvalifikace napříč sektory a v rámci společností je mimo jiné prostředkem k udržení dobrých vztahů s mocnými německými odbory, které často zasedají ve správních radách společností.

„Někteří z těchto lidí už nemají ve světě spalovacích motorů žádné vyhlídky. Jsou to ale spolehliví zaměstnanci a prostě dává smysl je přeškolit. Trh je momentálně úplně vysátý,“ řekl agentuře Reuters Fevzi Sikar, který je šéfem dělnické rady v továrně Mercedes-Benz v Marienfelde.

Iniciativa německý podniků přichází ve chvíli, kdy se za několik málo let v Německu dramaticky zvýšil počet volných pracovních míst. Ještě v roce 2009 jich bylo 320 tisíc, v březnu tohoto roku jich ale bylo už 850 tisíc, jak ukazují německé národní statistiky. Nejvíce pracovníky postrádají v sektoru logistiky, kovovýroby nebo strojírenství.

Po kvalifikované pracovní síle se v Německu silně zvýšila poptávka i ze strany zámořských společností. Před nedávnem totiž svůj provoz v Německu otevřela třeba Tesla, která shání dalších dvanáct tisíc lidí pro výrobu baterií i elektromobilů. Tím se však mimo jiné i zvýší konkurence pro automobilky Volkswagen nebo Mercedes, které mají své provozy jen několik málo kilometrů právě od Tesly.

Zúčastněné firmy si také uvědomují, jaké náklady jsou pro stát s případnou nezaměstnaností spojeny, a i proto se do projektu rozhodly zapojit. Součástí dohody rovněž je, že pokud se jeden ze zúčastněných zaměstnavatelů rozhodne svůj provoz zavřít, otevře se mezi dalšími zaměstnavateli debata o tom, co s těmito propuštěnými pracovníky nastane.

„Známe sociální náklady nezaměstnanosti a chceme se jim vyhnout,“ řekla agentuře Reuters Ariane Reinhartová, která je ve společnosti Continental zodpovědná za oblast lidských zdrojů.

Reinhartová také dodala, že tento systém je prvním svého druhu a poukázala na údaje, které s ním souvisí. Výdaje kolem nezaměstnanosti totiž v roce 2020 stály německou ekonomiku zhruba 63 miliard eur, což je v přepočtu asi 1,5 bilionu korun.

Společnosti zároveň chtějí být připraveny na situaci, před kterou varují vědecké kruhy. Studie think tanku Ifo Institute třeba ukázala, že do roku 2025 může v Německu zaniknout až 100 tisíc pracovních míst, které jsou spojené se spalovacími motory, pokud se automobilkám nepodaří dostatečně rychle přejít na elektrická vozidla a efektivně přeškolit své pracovníky.