Na špinavou práci avatar. Čínští influenceři zaměstnávají své digitální klony

12.11.2023

Aby čínští livestreameři vydělávali stále víc, zejména pak v oblasti online nákupů, čím dál častěji používají pro svou práci avatary, tedy digitální dvojníky. Startupy zabývající se umělou inteligencí jim je dokonce začínají za úplatu nabízet. „Nejtěžší na úspěchu je být součástí humbuku a mediálního cyklu,“ vysvětluje fenomén jeden z influencerů. Rychlý nástup deepfake streamů však možná brzy utnou čínské regulační orgány.
Na špinavou práci avatar. Čínští influenceři zaměstnávají své digitální klony

Když v září tchajwanský influencer Čchen I-žu s téměř devíti miliony fanoušků na sociální síti Weibo živě přenášel záběry, v nichž patnáct hodin v kuse pojídal kuřecí stehýnka, jeho followeři byli u vytržení. Jak něco takového mohl dokázat? Pak však někteří začali pochybovat, zda je takový výkon vůbec v lidských silách. Drobné písmo ve videopřenosu jejich podezření později potvrdilo: „Pouze pro účely zobrazení, nejde o skutečnou osobu,“ upřesňoval nenápadný nápis doprovázející stream.

Mnoho lidí Čchenovo počínání pobouřilo. Mezi letošním 24. a 26. zářím údajně tento influencer přišel o více než sedm tisíc svých příznivců. Dokonce i právnická komunita po této kauze zpozorněla. Tung Jüan-jüan z pekingské advokátní kanceláře Tiantai, uvedl, že avatary vytvořené umělou inteligencí nelze zcela oddělit od samotné celebrity. „Ani to, že vysílá virtuálně (...) nezbavuje celebrity právní odpovědnosti,“ dodal.

Influencer Čchen však není zdaleka jediný, kdo přenechává „špinavou“ online dřinu svému avatarovi. Také mnoho dalších streamerů, zejména v odvětví elektronického obchodu, se stále častěji obrací na své digitální klony. I oni mají za úkol na sociální sítě nepřetržitě pumpovat určený obsah. Hvězdám internetu, jako je Čchen, to umožňuje posunout svůj obsah dál. A jejich výdělky tak stoupají do ještě větších výšin. Méně známým streamerům však může umělá inteligence ohrozit živobytí. Mediální společnosti se totiž dříve či později přeorientují na levnější digitální hvězdy.

K výcviku stačí minuta

Livestreaming je momentálně v Číně velký byznys. Podle dat společnosti iResearch zaměstnávalo toto odvětví v roce 2020 více než 1,23 milionu lidí. Podle společnosti Daxue Consulting momentálně sleduje jejich kanály více než 700 milionů uživatelů internetu. Zatímco na počátku tohoto fenoménu na sítích převládaly živé přenosy, v nichž lidé mluvili, zpívali nebo se věnovali svým denním činnostem, dnes se toto odvětví úzce propojilo s elektronickým obchodem. Očekává se, že v roce 2023 budou mít livestreamy obrat v přepočtu šestnáct bilionů korun, tedy víc než jedenáct procent celkového sektoru elektronického obchodu.

Nákupní livestreamové kanály fungují tak, že influenceři o produktech mluví nebo je na vlastní kůži zkoušejí celé hodiny stále dokola. Mohou také odpovídat na dotazy diváků týkající se produktů a nabízet slevy či výprodeje konkrétních značek. Nyní se však do tohoto trendu zapojují startupy s umělou inteligencí. Ty prodávají influencerům a mediálním společnostem digitální avatary, kteří s prací pomohou.

Například Společnost Silicon Intelligence se sídlem v Nankingu dokáže vygenerovat základní klon streamera již za v přepočtu 26 tisíc korun, ačkoli podle dvouměsíčníku MIT Technology Review se cena za složitější programování může zvýšit. K vycvičení virtuálního influencera stačí společnosti pouhá minuta záznamu lidské bytosti.

Nedávný průzkum mezi mladými Číňany na sociální síti Weibo ukázal, že více než 60 procent z nich by mělo zájem pracovat jako influenceři nebo livestreameři. Jsou to však právě tito nadějní influenceři, které roboti s umělou inteligencí s největší pravděpodobností vytlačí. „Tento trend může vytvářet větší tlak na livestreamery nižší úrovně, protože ti jsou pro značky postradatelnější,“ říká Ja-ling Ťiang, nezávislý analytik, který se zabývá chováním čínských spotřebitelů.

Nemáme drby, říká influencer

Větší influenceři, jako je Chen, spoléhají nyní na své profily, aby zvýšili svůj status a popularitu. „Nejtěžší na tom stát se úspěšným je být součástí humbuku a mediálního cyklu,“ říká Ťiang. Podle něj novodobí influenceři nemají drby ani nejsou vidět v reality show, na ulicích nebo na stadionu jako třeba Taylor Swift. „Pokud nejsme na očích, jakou máme tedy mediální hodnotu?“ ptá se.

Pak je tu i otázka autenticity. Čínská vláda 11. října zveřejnila návrh pokynů pro firmy využívající generativní technologii umělé inteligence. Navrhované předpisy uvádějí, že lidé, kteří mají být klonováni pomocí AI, by měli poskytnout písemný souhlas s tím, aby jejich biometrické údaje byly takto použity. Neupřesňují však, jak by měl být takový obsah označen pro veřejnost. Některé platformy, jako například sociální síť Douyin, mají své vlastní požadavky, ale nijak je zatím neuplatňují. „Stále existuje mnoho šedých oblastí,“ přiznává influencer Ťiang.

Svět deepfake livestreamů možná brzy upoutá pozornost čínských regulačních orgánů. Do té doby se však na videoplatformách bude podle The Guardianu objevovat stále více klonů. A videí klonů, které inzerují služby tvorby klonů...

Nechcete být v práci za avatara? Najděte si lepší práci na internetovém portálu jobDNES.cz