Londýňané se nechtějí vzdát práce z domova. Dojíždění jim ubírá čas i peníze

12.06.2022

Vysoké náklady na dojíždění i příliš mnoho času stráveného během něj jsou dvě zásadní příčiny, proč by se devět z deseti obyvatel hlavního města nejraději nevrátilo k dojíždění do zaměstnání tak, jak to bylo před covidem. Zjistila to nejnovější studie, již zveřejnila vysoká škola King’s College London. Ty zaměstnance, kteří budou mít možnost práce z domova, již pětidenní týden v kanceláři pravděpodobně nepřiláká.
Londýňané se nechtějí vzdát práce z domova. Dojíždění jim ubírá čas i peníze

Škrty v linkách veřejné dopravy společně se stále stoupajícími cenami jízdenek jsou dvěma dalšími faktory, proč obyvatelé Londýna nechtějí denně do práce dojíždět. Významným důvodem pro neusednutí za volant auta je podle studie také rostoucí cena pohonných hmot, která tento týden v Británii dosáhla svého historického maxima 1,75 libry (51,40 Kč) za litr naturalu. Informaci přinesl britský deník The Guardian.

Hledáte práci z domova? Najděte ji na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

Z celkového počtu přibližně dvou tisíc respondentů by se k práci v kanceláři vrátilo pouhých deset procent lidí, celých 73 procent tázaných uvedlo, že jeden den home officu týdně patří ke standardům moderního životního stylu. Studie rovněž odhalila, že práci z domova shodně oceňují mladí i starší respondenti, labouristé i konzervativci, i když tam se miska vah na stranu pro lehce přesouvá na stranu pravice.

„Práce z domova dala mnoha londýnským zaměstnancům zcela nové možnosti a těch se nyní nehodlají vzdát,“ říká Tara Reichová, jedna se spoluautorek studie. Osmdesát procent tázaných označilo jako největší benefit práce z domova právě vyhnutí se dennímu dojíždění, 66 procent respondentů uvedlo jako výhodu větší kontakt s rodinou a právě ten ocenilo více tázaných žen než mužů.

Vedení města má jiné plány

Od studie nyní mnozí očekávají, že otevře oči starostovi Sadiqu Khanovi stejně jako úředníkům odpovědným za současný stav veřejné dopravy. Ti totiž chtějí, aby se čísla pravidelně dojíždějících od příštího roku vrátila k předcovidové úrovni. Právě od tohoto data plány vlády počítají s tím, že s návratem do „normálu“ si na sebe veřejná doprava sama vydělá.

Čtyřdenní pracovní týden. V Británii začíná největší experiment svého druhu

Mnoho zaměstnavatelů již dříve uvedlo, že jejich zaměstnanci preferují práci v kanceláři od úterka do čtvrtka a rozhodně se nechtějí vracet k systému panujícímu před covidem. „Většině lidí práce z domova zachutnala a jak organizace, tak i jednotlivci do nového způsobu práce mnohé investovali,“ podotýká Amanda Jonesová, lektorka jedné z londýnských obchodních škol.

Podle ní lockdowny přiměly obě strany k rozvoji mnoha nejrůznějších variant práce z domova. „Nejenže většina lidí nyní oceňuje výhody home officu, oni ho dokonce považují za normu na rozdíl od těch, kteří tento způsob mají za spíše výjimečný a bezmála stigmatizující,“ dodává Jonesová.

Jediná obava, kterou respondenti ve studii vyjádřili, se týkala mladších zaměstnanců. Přibližně polovina z nich uvedla, že kvůli práci z domova propásnou možnosti kariérního růstu i získání důležitých pracovních zkušeností. Studie rovněž odhalila, že více než polovina vyšších manažerů chce zaměstnance na svých místech v kancelářích i nadále, jen 16 procent z nich je pro práci z domova, uzavírá The Guardian.