Takřka denně se v čínských ulicích odehraje dopravní nehoda způsobená přepracovanými kurýry. Ti mnohdy kvůli pracovnímu tlaku překračují rychlost nebo jezdí na červenou. „Co proboha chtějí? ptá se jeden z kurýrů poté, co právě obdržel negativní hodnocení. Trvá na tom, že stížnost, která na něj byla podána, je neopodstatněná. „Kvůli tomu budu mít méně zakázek a menší výplatu,“ tvrdí podle CNN kurýr.
Odvětví s obratem 200 miliard dolarů (4,5 bilionu Kč), největší na světě podle tržeb a objemu zakázek, se během tří let hlavně během pandemie více než zdvojnásobilo a kdysi poskytovalo solidní příjem příležitostným pracovníkům. Teď už ale ne.
Nesnadný život kurýrů. Bojují s počasím a stresem, zato i zhubnou |
Jenny Chanová, docentka sociologie na Polytechnické univerzitě v Hongkongu, uvedla, že kurýři čelí neustálému tlaku kvůli opatřením na snižování nákladů ze strany doručovacích platforem. „Pracují dlouhé hodiny, jsou opravdu vyždímaní,“ domnívá se expertka.
Kromě toho dominance dvou hlavních platforem pro doručování potravin v zemi jim diktuje smluvní podmínky, což pracovníkům dává jen malý prostor k vyjednávání lepších pracovních podmínek.
Nižší výdělky
Podle zprávy čínského výzkumného centra pro novou zaměstnanost si v loňském roce vydělali 6 803 jüanů (22 221 korun) měsíčně. To je téměř o tisíc jüanů (3 266 korun) měsíčně méně než před pěti lety, i navzdory tomu, že pracují déle a rozdíl tisíc jüanů je velká částka v zemi, kde podle NBS v loňském roce činila průměrná měsíční mzda 1 838 jüanů (6 000 korun).
Dvacetiletý Lu S’-chang řekl CNN, že pracuje desetihodinové směny a denně doručí kolem třiceti zásilek. Za každou směnu si vydělá asi 30 až 40 dolarů (698 až 931 korun). Při tomto tempu musí pracovat téměř každý den, aby dosáhl na průměrných 950 dolarů (22 111 korun).
Podle Garyho Nga, ekonoma francouzské investiční banky Natixis, je na vině snížená spotřeba v Číně. Vzhledem k tomu, že čínská ekonomika zpomaluje, spotřebitelé méně utrácejí.
Konec švarcsystému u kurýrů či taxikářů? Brusel žádá, aby byli zaměstnanci, ale podle ekonomů to zdraží služby |
Ekonom uvedl, že slabá ekonomika způsobuje, že zákazníci utrácejí méně za objednávky dodávek, zatímco restaurace, aby přilákaly zákazníky, musí snížit ceny. To snižuje příjmy pracovníků rozvozu, neboť jejich mzda se obvykle váže na provizi založenou na ceně objednávky. Když zákazníci nemají peníze, je méně pravděpodobné, že budou dávat spropitné.
V důsledku slabé ekonomické situace navíc ubývá pracovních míst, takže se zostřuje konkurence. Míra nezaměstnanosti mladých lidí v Číně se v srpnu vyšplhala na 18,8 procent, což je nejvyšší hodnota od doby, kdy úřady loni změnily metodiku a vyloučily z ní studenty. „Pokud máte obrovskou nabídku pracovníků, jejich vyjednávací síla se sníží. Mezitím existuje jen omezené množství dodávek, které si mezi sebe mohou rozdělit,“ řekl Ng.
Síly dvou hráčů na trhu
Zhruba 12 milionů čínských kurýrů tvoří páteř rozsáhlé čínské sítě pro rozvoz jídla, která začala získávat na popularitě v roce 2009 založením aplikace Ele.me, nyní vlastněné technologickým gigantem Alibaba (BABA).
Podle odhadů čínské společnosti iiMedia Research, která sleduje spotřebitelské trendy, dosáhl trh v roce 2023 hodnoty 214 miliard dolarů (4,8 bilionu Kč), což je 2,3krát více než v roce 2020. V roce 2030 by měl tento průmysl dosáhnout 280 miliard dolarů (6,3 bilionu Kč). Společnost Morningstar uvádí, že Čína má největší trh s rozvozem jídla s sebou na světě.
V loňském roce prudce vzrostly zisky dvou největších hráčů v tomto odvětví, společností Meituan a Ele.me. Příjmy společnosti Meituan činily 10 miliard dolarů (226 miliard Kč), což je o 26 procent více než v roce 2022.
Policisté zákazníkům rozváželi hamburgery. Kurýra totiž předtím zatkli |
Společnost Alibaba vykázala ve finančním roce, který skončil 31. březnem, příjmy své divize místních služeb, tažené především službou Ele.me, ve výši 8,3 miliardy dolarů (187 miliard Kč), což představuje 19procentní nárůst proti předchozímu roku.
Výzkum hongkongské nevládní organizace China Labour Bulletin uvedla, že doručovací aplikace na začátku investovaly velké prostředky do snížení cen, aby přilákaly dostatek pracovníků pro svou expanzi a vytlačily konkurenci. Nyní, když dosáhly své dominance, začaly přenášet nákladovou zátěž na řidiče a snižují jim odměny a platy.
„Nyní doručovací společnosti monopolizovaly trh a vývoj algoritmů kontroluje pracovní proces a pracovníci mají jen malou pracovní ochranu a ztratili určitou míru svobody,“ uvedla zpráva. Navíc si mnoho restaurací již neúčtuje poplatek za doručení. Některé dokonce nabízejí levnější nabídky než večeře v restauraci nebo osobní vyzvednutí na pobočce, uzavírá portál CNN.
Hledáte práci s vyšším platem? Vyberte si z aktuální nabídky nejlépe placených míst na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz |