Je klasický životopis minulostí? Mladá generace boří zažitá pravidla

28.11.2023

Každá generace přináší něco nového společně s dobou, do které se narodila. Promítá se to i do způsobu, jakým si hledá práci. Co frčí u generace Z, přibližuje HR odborník Jan Klusoň.
Je klasický životopis minulostí? Mladá generace boří zažitá pravidla

Svět práce se neustále mění, a tak není divu, že se uchazeči o práci z řad generace Z uchylují na nové platformy, aby se odlišili od zbytku nelítostné konkurence. I když tradiční životopisy mají a nadále budou mít svoje místo na trhu práce, dnešní mladí vsázejí na nové způsoby, jak upoutat pozornost a udělat nezapomenutelný první dojem.

Když se dnes ucházíte o práci, je klíčové zaměřit se na svou osobní značku, která je velkou součástí prvního dojmu. Je třeba prezentovat se tak, jak chcete, aby vás HRista vnímal. Vystavte své jedinečné kvality a ukažte lidem na druhé straně, že jste ten, koho hledají. Způsobů, kde a jak o sobě dát vědět, je dnes více než kdy dřív.

Dříve stačil psaný životopis

Jan Klusoň

Jan Klusoň
  • CEO ve společnosti Welcome to the Jungle pro Českou republiku a Slovensko.
  • Přednáší, píše a mluví o všem, co souvisí s employer brandingem, HR marketingem a firemní kulturou.
  • Ve volném čase hraje basketbal, networkuje, promýšlí další rozvoj Welcome to the Jungle a čerpá inspiraci v zahraničí.

Při hledání práce je dobré sáhnout i po jiných způsobech sebeprezentace, než jsou jen klasické životopisy. V dnešní rychlé digitální době si mladí lidé začínají k náborářům hledat nové cesty, a jednou z nich se stal i TikTok. Populární platforma s kreativním, originálním a chytlavým videoobsahem je ideální místo, kde se můžou mladí adepti o práci prodat.

Namísto suchého shrnutí pracovních zkušeností v černých odrážkách na bílém papíře tak mnoho zástupců generace Z přistupuje k natočení svého videoživotopisu. V krátkých minutových videích adepti představují své dovednosti, osobnost a silné stránky, a snaží se co nejvíce časově efektivně zaujmout potenciální headhuntery a personalisty. Životopisy na TikToku jsou totiž postaveny na osobním brandu a prvním dojmu. Videoformát navíc umožňuje seznámit se s tím, jak adept komunikuje, jaké má vyjadřovací schopnosti i jak se prezentuje.

Mění se životní styl i hodnoty

Je to právě tato generace Z, která využila svých znalostí sociálních médií a digitálních dovedností. Zatímco dříve jsme od personalistů slýchávali „hlavně do životopisu nedávejte fotku“, mladí lidé dnes sebevědomě boří všechna zažitá pravidla.

Zatímco dnešní padesátníci práci od soukromého života zpravidla striktně oddělují, o něco mladším mileniálům naopak často osobní život s pracovním splývá v jeden. I proto je syndrom vyhoření nejčastější právě mezi mileniály. Generace Z se snaží poučit z chyb svých předchůdců a hledá zdravou rovnováhu mezi oběma přístupy.

Zároveň však chce ve své práci hledat smysl, stejně tak jako v životě, který chce od práce oddělit. Můžeme tedy očekávat, že v blízkých letech se změna přístupu mladých lidí k práci pozitivně projeví i na celkovém pracovním prostředí a atmosféře v kolektivu.

Vložte si svůj životopis do 120 tisícové databáze uchazečů o práci na internetovém portálu jobDNES.cz a nechte jej pracovat za vás