Herní průmysl stále expanduje. Další růst brzdí nedostatek zaměstnanců

26.03.2021

Obor, který v tuzemsku jako jeden z mála nepoznamenala pandemie koronaviru, byl vývoj počítačových her. Pro více než dvě třetiny českých firem, které se zabývají vývojem počítačových her a animací, byl rok 2020 lepší než ten předešlý. Herní firmy loni zaznamenaly růst obratu o 34 procent na tři miliardy korun.
Herní průmysl stále expanduje. Další růst brzdí nedostatek zaměstnanců

„Data z České republiky potvrzují vývoj na největším videoherním trhu v Evropě. Ten se nachází v Německu, kde loňské útraty za videohry a herní příslušenství dosáhly 8,5 miliardy eur. Tím se Německo vyšvihlo na páté místo na světě hned za Spojené státy, Japonsko, Jižní Koreu a Čínu,“ doplňuje Štěpán Křeček, hlavní ekonom z BH Securities.

Hledáte práci snů? Najděte ji na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

Němci v loňském roce utratili za videohry o 32 procent více peněz než v předešlém roce. Na růstu se ovšem nejvíc podílejí útraty hráčů přímo ve hrách, například za různá nadstandardní vylepšení nebo exkluzivní doplňky. Nikoli tedy nákupy samotných her či herních přístrojů.

Herní průmysl hledá nové zaměstnance

Podle průzkumu firmy Creatoola vidí české herní firmy optimisticky i nejbližší budoucnost, proto hledají další posily. Poptávaní jsou třeba programátoři, animátoři nebo střihači.

Obor patří ke kreativním odvětvím průmyslu a podobně jako se ve světě v posledních letech mluvilo o Česku ve spojení se studentským Oscarem pro film Dcera, získala si globální věhlas i třeba videohra Beat Saber, kterou vyvinulo české studio Beat Games. Napříč všemi dostupnými platformami se jí už prodaly čtyři miliony kopií.

Herní průmysl proto patří mezi atraktivní pracovní příležitosti. „Kromě finanční stability nabízejí tyto firmy i možnost podílet se na projektech, které daleko přesahují hranice našeho trhu. Hodně českých studií už dosáhlo výrazných světových úspěchů a pracují na projektech, kde se jejich lidé mohou hodně naučit a využívat nejmodernější technologie a postupy,“ říká Marek Toušek z platformy Creatoola.cz.

Většina dotázaných firem, jak vyplývá z průzkumu společnosti Creatoola, uvádí i výši platů. Byť je proti minulým letům nezvyšují, jsou výrazně nadprůměrné. Některé platy v oboru znatelně přesahují 100 tisíc korun měsíčně, většina se pohybuje ve vyšších desetitisících za měsíc a málokterý z respondentů uvedl, že by měsíční plat pro nové lidi na odborných pozicích nedosáhl 35 tisíc korun.

Průzkumu se v závěru roku 2020 zúčastnilo 19 předních českých firem z oboru...

Průzkumu se v závěru roku 2020 zúčastnilo 19 předních českých firem z oboru animace a počítačových her. | foto: creatoola.cz

Nové konzole i pandemie

Videohry zažívají v posledním roce znatelný boom. Omezení jiných aktivit přikovalo hráče k obrazovkám. Zvýšenému zájmu nahrává i nová generace herních konzolí Xbox Series X a PlayStation 5.

Poptávka zvláště po PS5 je tak vysoká, že například na českém trhu část velkých prodejců stále nestihla pokrýt ani první den předobjednávek. Optimistické předpoklady jsou takové, že by konzole mohly být volně dostupné na konci léta.