Desítka oborů na trhu práce, které nejvíce ovlivní příchod umělé inteligence

14.11.2023

Administrativa, IT, výroba, ale i zdravotnictví nebo úklidové služby. To jsou obory, do nichž výrazně zasáhne nebo už zasahuje umělá inteligence. Zaměstnancům na některých pozicích zvládne práci významně usnadnit, po jiných může práci zcela převzít.
Desítka oborů na trhu práce, které nejvíce ovlivní příchod umělé inteligence

1 Administrativní pozice

ilustrační snímek

Prakticky všechny firmy, které redakce iDNES.cz oslovila, čekají, že umělá inteligence nahradí administrativní činnosti, práci s daty a další rutinní činnosti.

„Marketing a práce s textem, jazykové mutace, to jsou běžné případy, kde AI používáme již dnes bez velkých omezení,“ uvedl Tomáš Holan ze sítí hotelů OREA. Upozorňuje ale, že je třeba dbát zvýšené obezřetnosti při práci s daty, aby nedošlo k jejich úniku. „Tady už je potřeba být obezřetnější a pracovat s nástroji, kde je jasné, podle jakých pravidel fungují. Jak jsou data zabezpečena a kdo k nim následně muže mít přístup,“ dodává.

V Home Creditu pak umělá inteligence pomáhá s proškolováním nových zaměstnanců. Pro iDNES.cz to řekl Miloš Nejezchleb, ředitel tamní divize pro lidské zdroje. Díky tomu podle něj není třeba detailně a dlouho nováčky v týmu školit, ale nový zaměstnanec si sám díky AI může vyhledat informace, které potřebuje. Celkově to pak podle Nejezchleba snižuje dobu, kterou nováček ve firmě potřebuje na adaptaci.

Z pozic, které analyzovala společnost Indeed vyšly administrativní pozice jako jedny z vůbec nejohroženějších ze strany umělé inteligence. Podle reportu se konkrétně ChatGPT, na jejíž využití se analýza zaměřila, ukázala jako dobrá nebo vynikající zhruba v 90 procentech dovedností spojených s prací administrativního asistenta. Z analyzovaných běžných pracovních pozic tak byl generativní umělou inteligencí nejvíce ohrožen právě on.

„Umělá inteligence nám usnadní spoustu pracovních úkolů a my se tak postupně staneme jejími manažery, kteří ji budou zadávat požadavky a kontrolovat odvedenou práci,“ myslí si Jaroslava Šindelářová, HR manažerka Geis CZ.

2 Zákaznická péče

Ilustrační snímek

Podle zprávy, kterou připravila společnost Indeed, je ChatGPT dobrá nebo vynikající ve zhruba 60 procentech dovedností spojených s prací zástupce pro služby zákazníkům včetně obchodních operací, technologií a jazyků.

Využitelná je AI především tam, kde je možné činnosti vykonávat na dálku. V praxi tak jde o různé chatovací roboty, kteří dokážou reagovat na dotazy zákazníků či klientů v různých oborech.

Zkušenosti s takovým nasazením AI už mají například ve společnosti Solodoor, která se zaměřuje na výrobu interiérových dveří a zárubní. Zde umělou inteligenci využívají částečně ke komunikace se zákazníky, a to v oblasti dotazů na systém, odborné dotazy ohledně technické specifikace nebo při pomoci v rámci řešení či vyhodnocení a posouzení reklamací.

3 Programátoři a další IT pracovníci

ilustrační snímek

Také v IT umělá inteligence nahradí pozice, které se dají snadno automatizovat. „Zvýšená automatizace procesů nahradí některé pozice v IT. Jednoduché programování nebo dohled nad sítěmi, ať už telekomunikačními nebo dopravními, jsou úkony, které se díky AI zrychlí a zefektivní,“ myslí si Honza Klusoň, šéf české pobočky pracovní platformy Welcome to the Jungle.

Lidem, kteří v IT pracují na sofistikovanějších úkolech, pak možnost zautomatizovat některé úkony práci velmi usnadní, ale nenahradí je. „V budoucnosti bude AI schopna řešit rutinní a opakující se úkoly, jako je testování, monitorování nebo správa systémů. Díky umělé inteligenci bude programátor schopen komunikovat s počítačem stejně jako s kolegou v práci,“ říká Lucie Slavíčková, hlavní konzultantka pro datovou vědu společnosti Trask.

4 Zdravotníci

ilustrační snímek

Zdravotníky umělá inteligence o práci připraví zatím jen těžko. Může ji ale hodně proměnit. Podle Oldřicha Šubrta, zakladatele a ředitele kliniky Health+, má uměla inteligence ve zdravotnictví obrovský potenciál, který se naplňuje už nyní. „My AI chápeme jako důležitý a perspektivní doplněk lidské činnosti, špičkový zdravotnický personál se o práci nemusí obávat teď ani v budoucnosti. Už nyní ale sledujeme, že umělá inteligence velmi pomáhá v administrativních činnostech,“ vysvětluje pro iDNES.cz a dodává, že AI dokáže například spolehlivě přepsat rozhovor mezi lékařem a pacientem.

Dalším plusem pro AI pak je, že umí dobře vyhledávat a propojovat data. „Je tak možné v úplné zdravotnické dokumentaci nacházet souvislosti, které jsou pro lékaře nedostupné kvůli množství dat, která o pacientovi existují. Lékař tedy může zadávat různé otázky, AI najde rychle souvislosti a upozorní na další důležité abnormality,“ vysvětluje dále Šubrt.

„Předpokládám, že během krátké doby bude AI upozorňovat lékaře na různá nebezpečí, přichází nový termín prediktivní medicína. Tuto průběžnou analýzu zdravotnické dokumentace již dnes využíváme pro hledání rizik našich pacientů v klinickém systému Health+,“ dodává ředitel kliniky.

Umělou inteligenci, která dokáže v reálném čase monitorovat výskyt nemocí, vyvinuli ve společnosti Datlowe pod názvem HAIDI. Díky tomu, že každý den pročítá a analyzuje tisíce normostran zdravotnické dokumentace, umí případná rizika včas a přesně detekovat. „Expertům tak HAIDI šetří měsíčně i týden práce, zpřesňuje detekci infekcí o 80 procent a umožňuje specialistům, aby ušetřený čas věnovali péči o své pacienty,“ vysvětlil Jakub Kozák, spoluzakladatel a šéf společnosti Datlowe.

Ve zdravotnictví pak najdou uplatnění i různí chatovací roboti. „Při radiologickém vyšetření pomůže umělá inteligence lékaři diagnostikovat nádorové onemocnění. Uplatnění AI v poskytování zdravotní péče je skutečně velice široké,“ dodává Kozák.

5 Úklidoví pracovníci

ilustrační snímek

„V údržbě majetku si stále více razí cestu vpřed uklízecí roboti, kteří dokážou konzistentně pracovat ve dne i v noci,“ uvedl Michal Štochl, marketingový ředitel OKIN Facility.

Stále je ale podle něj potřeba součinnost s personálem. Spolupráce s AI mu ale umožňuje věnovat se jiným činnostem. Že by ale v oboru správy a údržby budov zastala umělá inteligence skrze třeba právě úklidové roboty veškerou práci, Štochl nečeká. Podobně jako v jiných oborech jde převážně o zefektivnění práce stávajících zaměstnanců.

6 Řidiči dodávek a kurýři

ilustrační snímek

Podle analýzy společnosti Indeed by se o svou pozici měli obávat řidiči. Analýza totiž zjistila, že ChatGPT má dobré nebo vynikající znalosti zhruba poloviny pracovních dovedností spojených s prací řidiče dodávky, jako je obchodní činnost, komunikace, matematika nebo jazyk.

Do budoucna jsou tak podle analýzy v ohrožení také kurýři. Zboží by totiž místo nich mohlo být zákazníkům doručováno pomocí dronů a autonomních vozidel v kombinaci s umělou inteligencí.

7 Technici a zaměstnanci ve výrobě

Ilustrační snímek

Ti jsou podle analýzy společnosti Indeed další pozicí, kterou by mohla AI nahradit nebo alespoň zásadně proměnit způsob, jakým tamní pracovníci dosud pracují.

Analýza totiž ukázala, že ChatGPT je dobrá nebo vynikající ve zhruba polovině dovedností spojených s prací technika včetně technologie, obchodního provozu, komunikace a jazyka. Podle portálu Indeed jde konkrétně o technické pozice, které obvykle zahrnují kontrolu a odstraňování problémů se zařízením, což jsou úkoly, se kterými by umělá inteligence mohla v příštích letech pomoci.

Výrobu už automatizují například ve společnosti Solodoor. Nedávno firma pořídila dvě robotické linky na výrobu zárubní. „Automatizace výroby ale bude znamenat sehnat pracovníky s vyšší kvalifikací, kteří zvládnou tyto automatické stroje a roboty obsluhovat,“ upozorňuje Lena Geryková, personální manažerka společnosti a dodává, že AI může firmě pomoct také s vývojem a implementací algoritmů strojového učení, které může být použito k optimalizaci výrobních procesů, řízení skladů i predikci poptávky.

Právě skladník nebo vedoucí směny jsou dalšími pozicemi, které může AI nahradit podle společnosti Indeed.

8 Architekti

Ilustrační snímek

Podobně jako „ajťákům“ i architektům může umělá inteligence ulehčit od mnoha opakujících se činností. Myslí si to Matouš Fejfar, ředitel Školy projektování a tajemník architektonického studia LOXIA. „AI nahradí činnosti, jako je navrhování dispozic podle parametrů a norem, počítání výkazových a prvkových tabulek, a bude upozorňovat na vzniklé kolize se standardy,“ očekává Fejfar.

Architekti se ale stejně jako IT experti o práci bát nemusí. „Architektuře žádný stroj duši nikdy nedá a návrhy lidem budou vždy vyžadovat lidský cit a smysl pro vizi,“ uzavírá Matouš Fejfar.

9 Obchodníci na burze

ilustrační snímek

Způsob práce ovlivní umělá inteligence pravděpodobně i těm, kteří se věnují tradingu, tedy aktivnímu obchodování na finančních trzích. Ani u profesionálních traderů to ale nevypadá na to, že by si museli hledat jinou práci.

„Tradery AI nenahradí, naopak jim pomáhá. Může pomoci identifikovat investiční příležitost, provádět analýzy, nalézt neobjevené vzory historických dat, a dokonce i samostatně provádět obchody na trzích. Umělá inteligence bude schopna pomoci s hledáním investičních příležitostí,“ míní David Novotný z investiční společnosti Conseq. Dodává, že ale zcela bez práce taková pomoc nebude. „Bude nutné umět pracovat v AI prostředí, respektive umět zadat vstupní informace, ověřit je a následně interpretovat,“ uvádí dále Novotný.

Zázračný model, který by trvale generoval zisk, ale podle něj nemůže vzniknout. „Dříve či později bude tento model objeven anebo přímo zkopírován, čímž bude jeho konkurenční výhoda vymazána,“ vysvětluje expert.

10 Pojišťováci

ilustrační snímek

Jak si zrychlit a také zkvalitnit práci řeší také v pojišťovnictví. I zde se jako dobrý sluha jeví AI, která zvládne například zrychlit vyřízení pojistné události. „Například díky technologii NLP (Natural Language Processing) lze dodané dokumenty vyhodnotit a předzpracovat – zařadit do patřičné kategorie, vytáhnout z nich potřebné informace či jen upozornit zaměstnance, nač se má dále zaměřit,“ říká Vojtěch Batěk z IT společnosti Trask.

Umělá inteligence umí pojišťovnám pomoct i s odhalování pojistných podvodů. „Nejenže v pojišťovnách zvládne na základě dodané fotografie vyhodnotit rozsah škod a ušetřit tak čas i práci likvidátorovi, ale dokáže také rozpoznat, jestli nebyla fotografie dodatečně upravována s úmyslem podvodu,“ uvádí dále Batěk. AI pojišťovnám podle něj pomáhá na základě zadaných dat také vytvořit klientovi nabídku pojištění na míru.

I v tomto odvětví ale nadále bude potřeba také lidský faktor. „Některé situace, například živelní katastrofy nebo výpadky systémů, budou stále vyžadovat individuální přístup a lidský úsudek,“ uzavírá expert.

Nechcete být v práci nahrazeni umelou inteligencí? Najděte si práci na pracovním portálu jobDNES.cz