Desátý den povinného testování. Pozitivní test mělo procento pracovníků

26.01.2022

Povinné antigenní testování zaměstnanců dosud odhalilo 1,3 procenta pozitivních pracovníků. Potvrzující PCR testy ale téměř třetinu nákaz nepotvrdily. Více než 13 procent společností muselo kvůli vysokému počtu zaměstnanců v izolaci či karanténě omezit provoz.
Desátý den povinného testování. Pozitivní test mělo procento pracovníků

Vyplynulo to z průzkumu, který ve středu prezentoval Svaz průmyslu a dopravy ČR. Povinné testování zaměstnanců ve firmách začalo minulý týden, trvat by mělo až tři týdny.

Znovu startuje testování ve firmách, dva testy týdně platí i pro očkované

Průzkum podle viceprezidenta svazu Jana Rafaje potvrdil, že firmy zvládly všechny své zaměstnance otestovat během uplynulého týdne dvakrát. Ve 196 společnostech, které se průzkumu zúčastnily, bylo ve dvou kolech otestováno téměř 150 tisíc zaměstnanců. U 1982 z nich byl výsledek antigenního testování pozitivní. 

Hledáte dobrého zaměstnavatele? Najděte ho na internetovém pracovním portálu jobDNES.cz.

Většina firem následně poslala tyto pracovníky ke konfirmačním PCR testům, u kterých se ovšem až 30 procent nákaz nepotvrdilo. Podle Rafaje je proto vhodné, aby firmy konfirmační PCR testy využívaly, jinak hrozí, že přijdou o část zaměstnanců kvůli nepřesným antigenním testům zbytečně.

Pro většinu firem podle svazu testováním nevznikl problém s nedostatkem zaměstnanců. Upravit či omezit provoz muselo v minulém týdnu kolem 13 procent podniků. 

Alespoň jednoho zaměstnance v karanténě či izolaci mělo přes 80 procent firem, u většiny z nich však šlo o maximálně pět procent personálu. V 15 procentech případů testování firmy zaznamenaly odmítnutí testu u svého zaměstnance.

Přes 78 procent podniků využívá podle svazu při testování samovyšetřovací testy. To je mnohem více než při předchozím povinném testování ve firmách loni na jaře. Důvodem podle Rafaje je, že na rozdíl od loňska nyní odborné vyšetření v testovacích centrech hradí samotní zaměstnavatelé, zatímco loni na to přispíval stát. Firmy nejčastěji kupovaly testy v hodnotě do 60 korun za kus, loni využívaly většinou dražší testy.

Home office

Průzkum svazu dále ukázal, že zaměstnavatelé v reakci na nový režim testování rozšířili možnost práce z domu. Přes 47 procent firem tak v posledních dnech zvýšila počet zaměstnanců na home office, dalších 42 procent podniků zavedlo práci z domova už dříve.

Všichni zaměstnanci včetně očkovaných a po prodělané nemoci covid-19 se musejí testovat antigenními testy dvakrát týdně. Další test mají povinnost podstoupit nejdříve třetí den po předchozím. V případě pozitivního výsledku následuje pětidenní karanténa.

Velké náklady a neférové proplácení, kritizuje testování Pavla Břečková z ASMP

Pro některé podniky může být testování byrokraticky náročné.  „Pro firmy a podnikatele to znamená poměrně značnou agendu a nemalé náklady. Už jen při nákupu testů musíte ověřit schválené dodavatele ze seznamu, pokud takový test chcete později uplatnit pro náhradu. Musíte vést evidenci testů, musíte je mít vždy k dispozici v dostatečném počtu,“ upozorňovala minulý týden v rozhovoru pro iDNES.cz Pavla Břečková, místopředsedkyně Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Jak doplnila, je také nutné zorganizovat pravidelné testování a vést seznamy testovaných včetně řady dalších údajů, navíc se ne všichni testují vždy v jeden termín.  „V úvahu je nutné také vzít směnné provozy, testování v takových případech probíhá vícekrát denně. Na to je nutné vyčlenit konkrétní osobu či spíše osoby, kterým tím pádem jejich původní práce plynoucí z pracovní smlouvy reálně stojí a mnohdy je nutné ji dohnat přesčasovými hodinami,“ doplnila Břečková.

Částky na samotestovací sady jsou uvolňovány z fondů prevence, ze kterých pojišťovny přispívají na různá preventivní vyšetření. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) odhadovala náklady až na miliardu korun.

„VZP přispívá na antigenní samotesty ve firmách maximálně 60 korunami včetně DPH za test, pokud je cena testu nižší, hradí ji VZP celou. Předpokládáme, že se celková částka při této frekvenci testování (dvakrát týdně a u všech zaměstnanců) může vyšplhat k jedné miliardě korun,“ uvedla před začátkem pravidelného testování tisková mluvčí VZP Viktorie Plívová.

Celkové náklady pojišťoven na testování zaměstnanců se teprve ukážou. Záleží i na tom, zda testování bude probíhat déle než avizované tři týdny. Roli hrají také počty zaměstnanců, kteří pracují domova, u nich testování není nutné.